Mystique Schotland

Reisbeschrijving

Reisbeschrijving Mystique Schotland

Een reis in de Schotse Hooglanden is eigenlijk niet met een paar woorden te beschrijven. De ervaring, de beleving, is niet uit te drukken in woorden en zelfs niet in foto’s. Hoe dan ook, om een klein beetje een richting te geven, hier een globale beschrijving van de reis.

Dag 1: We ontmoeten elkaar rond 14u voor de kennismaking. Na de kennismaking en een eerste praktische workshop, starten we de eerste tocht langs de kust met de bergen naast ons. Grote kans dat we de grote rode edelherten spotten die hier veelvuldig lopen. We kamperen in het wild aan de kust.

Wandelen: +/- 2u, met backpack.

Dag 2: We vervolgen onze tocht, ditmaal de hoogte in richting de hoogvlaktes. Eenmaal boven heb je weids uitzicht over de uitgestrekte omgeving. Nadat we eerst naar de hoogste top hebben gelopen dalen we weer af door de vallei. Struinend door het hoge gras, deels van de gebaande paden af. Aan het eind van de tocht komen we terug bij het startpunt en rijden we naar een camping. In een jeugdherberg slapen is optioneel.

Wandelen: +/- 3 á 4 uur, met backpack.

Dag 3: Na een rustige ochtend, starten we de volgende tocht vanaf de camping. Over glooiende heuvels volgen we urenlang een rivier naar boven. Verschillende watervallen en een verlaten meertje passeren we gedurende de dag. We eindigen met een fenomenaal uitzicht over een uitgestrekte vallei waar we de tentjes opzetten.

Wandelen: +/- 5 uur, met backpack.

Dag 4: Na een eenzame nacht op de hoogvlakte, vervolgen we onze weg richting de vallei waar we op uitkeken. Langzaam dalen we steeds verder af in de vallei waar we bij een andere grote rivier uitkomen. Een makkelijke hike vandaag, voornamelijk dalend. De rivier brengt ons uiteindelijk weer in de bewoonde wereld. Na afloop komen we terug op een camping voor een warme douche en een vrije middag/avond. In een jeugdherberg slapen is optioneel.

Wandelen: +/- 3u, met backpack.

Dag 5: Vandaag hebben we enigszins een ‘rustdag’. Na een rustige ochtend op de camping rijden we ongeveer 35 minuten naar onze volgende wildkampeerplek. Hier zetten we de tentjes op aan een rivier. Van daaruit maken we een korte wandeling in de omgeving. De rest van de middag is vrij te besteden (verschillende opties worden aangeboden).

Wandelen: maximaal 1½ á 2u, met dagrugzak.

Dag 6: We bestellen vandaag een blauwe lucht. Deze dag staan we vroeg op en steken we de rivier over om onze hike te beginnen. De tentjes laten we staan. Van zeeniveau klimmen we naar bijna 900 meter, het hoogste punt in de omgeving. Dit is dan ook de zwaarste klim van de hele week. Het laatste stukje vergt wat doorzettingsvermogen maar daar wordt je rijkelijk voor beloond. Het uitzicht is fenomenaal!
Na de afdaling komen we terug bij de tentjes. De rest van de middag is vrij te besteden en rusten we uit (verschillende opties worden aangeboden indien je nog puf hebt).

Wandelen: +/- 4u, met dagrugzak.

Dag 7: We parkeren de auto bij de startplek vanwaar we weer de hooglanden intrekken. Een niet al te lange hike naar een prachtig helder meer. Aan de rand van het meer zetten we onze tentjes op en genieten we van de rust, het uitzicht en de stilte. Misschien heb je zelfs zin in een verfrissende duik?

Wandelen: +/- 2u, met backpack.

Dag 8: We breken de tentjes af en lopen verder omhoog over de richel van diverse toppen met rondom uitzicht. De plek waar we hebben geslapen is mooi van bovenaf te zien. Nadat we het hoogste punt hebben bereikt net boven de 700 meter, dalen we weer af richting de bewoonde wereld en de kust. Het laatste stukje lopen we over het strand terug naar het startpunt. Hiermee sluiten we deze afwisselende reis af. Nog een laatste avond samen op een camping of je kiest om je eigen weg te gaan.

Wandelen: +/- 4u, met backpack.

***
~ wandeltijden zijn exclusief pauze en geven een richtlijn.

~
de route en het programma kunnen worden gewijzigd als de weersomstandigheden hier aanleiding voor geven.